მცხეთისა და „
დიდი მცხეთის“
ტერიტორია დასახლებული იყო ადრინდელი და შუა ბრინჯაოს ხანაში (
ძვ.
წ. III—II
ათასწლეული).
გვიანდელი ბრინჯაოსა
და
ადრინდელი
რკინის
ხანაში
(
ძვ.
წ.
II—I
ათასწლეული)
იგი
მჭიდროდაა
დასახლებული
(
სამთავროს,
ზემო
ავჭალის,
წიწამურის,
ნარეკვავის,
წეროვნის,
ნაბაღრევის
სამაროვანი
და
ნამოსახლარები).
ბრინჯაო-
რკინის
ხანაში
მოსახლობათა
ურთიერთობა
კავკასიის
ცივილიზაციის
სინქრონულ
კერებთან
სამთავროს
მეშვეობით
ხორციელდებოდა.
ძვ.
წ.
I
ათასწლეულის
დასაწყისიდან
მცხეთის
ისტორიაში
აისახა
ახლო
აღმოსავლთის
უძველეს
პოლიტიკური
წარმონაქმნთა
ცხოვრებისათვის
დამახასიათებელი
დიდი
ძვრები
—
ძვ.
მცხეთაში
შემოიჭრა
ძლიერი
კულტურული
ნაკადი,
რომელმაც
მნიშვნელოვნად
განაპირობა
ქალაქის
ცხოვრება
III — IV
საუკუნეებამდე,
ძვ.
სამოსახლოების
განვითარება,
მათი
ერთ
დიდ
ქალაქად,
დიდ
მცხეთად
გაერთიანება,
რომლის
ერთ-
ერთი თავისებურება
იყო
მოსახლეობის
ეთნოგრაფიული
სიჭრელი,
მისი
სოციალური
და
პროფესიული
დიფერენციაცია.
ლეგენდის
თანახმად,
ქალაქი
დააარსა
ეთნარქმა
მცხეთოსმა.
არსებობს
მოსაზრება,
რომ
სახელწოდება
„
მცხეთა“
წარმოდგება
მესხთა
(
მოსხები
—
მუშქები)
ტომის
სახელიდან.
ამ
ტომის
სამოსახლო
მცხეთის
ტერიტორიაზე
ძვ.
წ.
VIII
საუკუნის
შემდეგ
უნდა
გაჩენილიყო.
ძვ.
წ.
IV
საუკუნის
ბოლოდან
მცხეთა
ახლად
წარმოქმნილი
ქართლის
(
იბერიის)
სამეფოს
პოლიტიკური
ცენტრია.
ქალაქის
დაწინაურებასა
და
განვითარებას
ხელს
უწყობდა
ხელსაყრელი
გეოგრაფიული
მდებარეობა
—
აქ
გადიოდა
საერთასორისო
სავაჭრო
გზები,
რომლებიც
მდინარეების
არაგვისა
მტკვრის
გაყოლებით
მიემართებოდა.
ანტიკური
ხანის
დიდი
მცხეთა
— „
არმაზით
კერძი
ქალაქი“
—
მტკვრის
მარჯვენა
ნაპირზე
და
„
მუხნარით
კერძი
ქალაქი“
—
მტკვრის
მარცხენა
ნაპირზე
—
შედგებოდა
რამდენიმე,
ერთმანეთისაგან
განმხოლოებული
უბნისაგან
—
საკუთრივ
მცხეთა,
არმაზი,
მოგვთაკარი,
სარკინე,
წიწამური
(
იგივე
სევსამორა)
და
სხვა,
რომლებიც
ერთმანეთს
უკავშირდებოდა
ხიდებით.
თითოეულ
უბანში
მოსახლეობა
მისდევდა
ძირითადად
მეურნეობის
ერთ
რომელიმე
სახეობას
—
ლითონის
წარმოებას
(
სარკინე),
სოფლის
მეურნეობას
(
წიწამური),
მეთუნეობას
(
კარსნისხევი)
და
სხვა.
ყოველ
უბანს
ჰქონდა
გალავანი,
კარი,
მოედანი,
სავაჭრო
სახლები,
აბანო,
წყალსადენი
და
სხვა.
ტაძრები
შენდებოდა
გორაკებზე
(
არმაზის
კერპი
—
ბაგინეთის
მთაზე,
აინინა
და
დანინა
—
არმაზის
გზის
პირას,
ზადენი
—
წიწამურის
გორაზე
და
სხვა).
საცხოვრებელი
უბნები
შეფენილი
იყო
მთის
კალთებზე,
ხოლო
დაბლობში
განლაგებული
იყო
სახელოსნოები,
ხილის
ბაღები
და
ვენახები,
სასაფლაოები.
არმაზისხევში
იყო
პიტიახშთა
რეზიდენცია
—
არისტოკრატიის
უბანი.
|
Add caption |
No comments:
Post a Comment